Eidetind er den høyeste fjelltoppen på Kjerringøy, 1020 moh. Når du kommer på toppen er det på godværsdager fantastisk utsikt i alle retninger.

Eidetind sept.2017

Enda et stykke til toppen

Velfortjent matpause på toppen

Fantastisk utsikt nordover

Eidetind sept.2017

Utsikt sørover

Med Lofotveggen i bakgrunnen

Adkomst

Fra Bodø kjører du nordover mot Festvåg der du tar ferge over til Kjerringøy. Deretter kjører du og passerer det gamle handlesstedet på Kjerringøy (vel verdt et besøk det også). Fortsett videre utover til du kommer til Låter. Her er det en parkeringsplass på høyre side av veien hvor turen til Eidetind (og Seta) starter.

Turbeskrivelse

Turen starter opp en godt merket sti langs Låterelva. Følg denne stien til Låtervatnan. Her deler stien seg og du kan ta til høyre mot Seta (670 moh) eller til venstre mot Eidetind. Opp fjellsiden blir det nå brattere terreng og stien kan være litt vanskelig å se noen steder. Toppen er imidlertid lett å orientere seg mot, slik at det skal være greit å finne veien allikevel. Vel fremme på toppen er det fantastisk utsikt på godværsdager, vl anbefale et besøk her for de som er glad i fjellturer.

På toppen i nydelig høstvær